Heilig Bloedprocessie Meigem


Externe media


Gerelateerde personen/organisaties
LECA
KADOC-KU Leuven Documentatie- en Onderzoekscentrum voor Religie, Cultuur en Samenleving
Erfgoedcel Leie Schelde
Comité Heilig Bloedprocessie Meigem

Gerelateerde borgingsactie (Hoe)
Heilig Bloedprocessie Meigem: communicatie & sensibilisering

ICE categorie
Sociale gewoonten, rituelen en feestelijke gebeurtenissen

Tags
reliek, lijdensverhaal, Wereldoorlog II

Trefwoord
processie

Externe link
http://www.bloedprocessiemeigem.be

Halverwege de vorige eeuw kende zowat ieder Vlaamse dorp nog een processie, maar die praktijk leek op een bepaald ogenblik volledig ten dode opgeschreven. Een (beperkt) aantal processies en bedevaartenlijken lijkt nu ondanks de secularisering een tweede adem gevonden te hebben.

De H. Bloedprocessie heeft inderdaad alle stormen overleefd door een sterke organisatie en een bewuste heroriëntering aan zich steeds wijzgende omstandigheden. Men doet dit door de processie meer en meer te promoten als een cultureel en toeristisch element, het betrekken van een hele dorpsgemeenschap zonder de link met het oorspronkelijk opzet door te knippen. 
De Heilige Bloedommegang van Meigem is een laatbloeier (vanaf juli 1945) in het Vlaamse processielandschap. De verering van het H. Bloed gaat in dit dorp terug tot 1724, toen een ondernemende norbertijn van de abdij van Drongen uit Rome twee schilfers meebracht, afkomstig van een zuil waaraan Christus zou zijn gegeseld. Die was in 1223 in Rome beland, na de vijfde Kruistocht. De Meigemse pastoor Pieter Moortgat liet voor die fragmenten een schrijn bouwen en stelde het op in de kerk.
Rond de kerk werd een bescheiden ommegang gebouwd, met vijf staties. Die verwezen naar de vijf momenten waarop Christus bloed had vergoten: bij zijn besnijdenis, in Getsémane of de hof van Olijven, bij zijn geseling, doornenkroning en kruising. De devotie in Meigem werd al snel verbonden met de genezing van bloedziekten.
De relikwie en de bijzondere verering ervan raakten blijkbaar wat in onbruik tijdens de Franse Tijd en de 19de eeuw. De devotie tot het Heilig Bloed werd pas nieuw leven ingeblazen in de jaren 1930. De toenmalige parochieherder Arthur Pypers startte een 'Octaaf van het heilig Bloed', liet de ommegang vernieuwen met moderne stenen staties waaronder werk van Oscar Sinia, leerling en leraar van de Gentse Sint-Lucasschool.
In de week van 1 tot 8 juli werd Meigem een centrum van devotie gericht op wat toen de "vereering van de bebloede kolom" werd genoemd. Om de eerste zondag van die maand vond na de hoogmis van 9 u. een plechtige ommegang plaats langs de staties, al snel omschreven als "de bloedige weg".
Einde mei 1940 waren de dorpen Meigem en het naburige Vinkt het toneel van een wreed oologsgebeuren tijdens de 18-daagse veldtocht. Er kwamen 140 burgers om tijdens de zgn. Leieslag, waarbij zelfs enkele tientallen mensen werden geëxecuteerd door de Duitse Wehrmacht. Dit trauma is in beide dorpen nog niet volledig geheeld.
Een plaats geven aan zinloos bloedvergieten en menselijk lijden. Dat de Meigemse gemeenschap in 1945 via de processie daartoe een band legde met de passie van Christus en het intense mysterie dat in de katholieke leer aan dat tegelijkertijd menselijk en goddelijk lijden wordt verbonden, mag geen verbazing wekken.;