Aloud Vermaarde koddige Fietel in Eine

In mei 1852 besloot een groepje vrouwen, waaronder De Maeghts vrouw Lucie, op bedevaart te gaan naar Kerselare. Dit Maria bedevaartsoord is een gehucht in de gemeente Edelare. Voor Lucie vertrok zei ze tegen De Maeght: "Aelsoo, lettegh'ie op die deure" (letterlijk: "let op de deur"). Dit betekende dat hij de klanten moest bedienen in zijn tabakswinkel en in het café. Verschillende mannen maakten van deze gelegenheid gebruik om eens zorgeloos de bloemetjes buiten te zetten. Er werd verzameld in het café "Casino", en het duurde niet lang voor besloten werd ook bij andere cafés langs te gaan. Opdat De Maeght met hen mee zou kunnen gaan, werd de deur uit haar hengsels gelicht en op een kruiwagen gelegd. Op deze manier kon De Maeght zich letterlijk aan zijn belofte houden om op de deur te letten. De mannen gingen vervolgens van café tot café met kruiwagen en deur.

Een jaar na datum, in 1853, herdacht deze bende de terugkeer van Kerselare met een ludieke kaarsenprocessie. Het jaar nadien herdachten ze deze blijde gebeurtenis met een gelijkaardige stoet tijdens de kermis. Deze is daarna onder leiding van De Maeght uitgegroeid tot een ludieke, leuke en koddige fietel met humoristische taferelen en versierde wagens. Het werd een satirisch straattoneel waarbij de toeschouwers lachen met politici, geestelijkheid, dorpsfiguren ... Op een komische manier drijven de fietelgangers de spot met hen en voeren ze opmerkelijke gebeurtenissen van dat jaar op. Helaas is het niet meer met de originele deur maar ´Prosper´ loopt wel nog steeds op kop van de stoet die aan dit straattoneel voorafgaat. Dat is een stoet met vaste groepen met o.a. De Koninklijke Harmonie met de Majoretten, de Einse kopkes en Reuzen, de Beertjes, de Paardjes, de Ruiters etc... 

Uitvoering van Prosper De Maeght met de deur. Start van de Fietel | © Natasja Van Beneden