Vacature Communicatiemedewerker
6 juli 2020Werkplaats immaterieel erfgoed is de organisatie voor immaterieel erfgoed in Vlaanderen. We willen de kracht van dit erfgoed in hedendaags en divers samenleven versterken. Samen met erfgoedgemeenschappen, vrijwilligers, professionals en met al wie immaterieel erfgoed een warm hart toedraagt, zetten we ons in om een diversiteit aan tradities, kennis en vakmanschap in onze veranderende maatschappij te borgen voor morgen. We zetten immaterieel erfgoed in de kijker en helpen allerhande actuele vraagstukken rond dit levend erfgoed mee oplossen. We doen dit onder meer vanuit een netwerk van organisaties, die vaak thematisch of lokaal rond immaterieel erfgoed werken.
Het is onze ambitie om de komende jaren ‘immaterieel erfgoed’ wereldkundig te maken, in al haar verscheidenheid. Wil jij met de communicatieve visie en vaardigheden die jij in huis hebt mee je schouders zetten onder dit verhaal? Dan ben jij misschien de compagnon de route die we zoeken.
Jouw takenpakket
Balanceren tussen het inzetten op de zichtbaarheid van immaterieel erfgoed in de samenleving en de dagelijkse communicatieve werking van de organisatie.
- Je voert een meerjarige communicatiestrategie aan rond onze ambities voor immaterieel erfgoed.
- Je zorgt voor een sensibiliserende communicatiecampagne om immaterieel erfgoed bekend te maken bij het brede publiek (2021).
- Je werkt mee aan het toegankelijker maken van het jargon rond immaterieel erfgoed.
- Je trekt een pers- en mediastrategie voor Werkplaats immaterieel erfgoed. Dit pak je aan in overleg met je collega’s en ent je op de doelstellingen van de organisatie.
- Je bent aanspreekpunt voor het verder ontwikkelen en toepassen van de huisstijl van de organisatie, en stemt hierover af met het team en de grafisch vormgever.
- Je coördineert de sociale mediakanalen, de nieuwsbrief en de berichtgeving via de website, en speelt hierbij in op de actualiteit.
- Je ondersteunt vanuit communicatie ook de verschillende deelwerkingen van de organisatie. Zo help je bij het realiseren van publicaties, educatieve tools, … en ondersteun je jaarlijkse registratieacties en publieksacties met oog op nieuwe aanmeldingen op immaterieelerfgoed.be.
- Je werkt mee aan de integratie van onze organisatiewebsite binnen immaterieelerfgoed.be.
Jouw profiel
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring binnen communicatie. Je deed deze ervaring bij voorkeur op bij verschillende organisaties of bedrijven. Je kan relevante ervaring voorleggen.
- Je hebt een hart of ten minste een gezonde interesse voor immaterieel erfgoed.
- Los van het statuut (freelance, in dienstverband, …) zie je jezelf als collega en compagnon de route. Je bent een teamspeler en sterk in samenwerken
- Je denkt strategisch en capteert de visie die in de organisatie aanwezig is en gaat daarmee aan de slag bij het uitzetten van een kader rond communicatie.
- Een kleine organisatie, die breed werkt en de spil in een netwerk is, vraagt vaak maatwerk en ‘ad hoc’ communicatie. Vanuit het kader en jouw helikopterblik, speel je dan ook flexibel in op die noden.
- Je hebt een creatieve pen en vertaalt – met oog voor nuance – complexe inhoud tot een heldere boodschap.
- Je hebt oog voor de gevoeligheden, nuances en meerstemmigheid die veel immaterieel-erfgoedpraktijken met zich meebrengen; je hebt oog voor ethische dimensies, culturele diversiteit en duurzaamheid in je werk.
- Je communiceert naar de brede samenleving toe, maar past jouw register aan navenant de specifieke doelgroep: professionals, de overheid, vrijwilligers die immaterieel erfgoed een warm hart toedragen, evenzeer als voor wie dit erfgoed een nobele onbekende is.
- Je bent mondeling vaardig, kan je ideeën helder verwoorden, maar je vindt het net zo belangrijk om te luisteren naar anderen en in dialoog te gaan.
- Je bent hartelijk in de omgang en hebt een maatschappelijke gedrevenheid.
- Je bent een multitasker en je weet van aanpakken; je bent resultaatgericht, productief en accuraat.
- Je werkt oplossingsgericht en kan beperkingen en hindernissen omdenken tot kansen.
Geen must, maar wel een plus in je sollicitatie:
- Je hebt skills in huis voor één of meerdere van deze toepassingen:
o kennis van digitale en grafische programma’s en toepassingen
o video, fotografie …
- Ervaring met pers en mediacommunicatie
- Ervaring met het communiceren naar specifieke doelgroepen
Aanbod
- Een 3/5de tewerkstelling tot en met 2021 (het jaar van de communicatiecampagne – zie hoger). Nadien een tewerkstelling tot en met 2023 op 2/5de of 2,5/5de basis. Dit kan zowel in loondienst of via een freelance of zelfstandigenstatuut.
- Verloning binnen barema PC 329.01, met anciënniteit of via zelfstandigenstatuut.
- Andere extralegale voordelen: maaltijdcheques, een groepsverzekering, een eindejaarspremie (conform cao PC 329.01), gratis woon-werk verkeer met het openbaar vervoer.
- Een warme, uitdagende, dynamische en flexibele werkomgeving en team.
- Veel verantwoordelijkheid, maar ook veel flexibiliteit (telewerken, glijdende werkuren, …)
- Wij hebben oog voor jouw vormingsnoden.
- Een fijne uitvalbasis in Studio Citygate, op 15 min wandelafstand van station Brussel-Zuid.
Praktische informatie
- Kandidaturen met gemotiveerde brief en uitgebreid cv worden ten laatste schriftelijk verwacht op 23 augustus 2020.
- Mail je kandidatuur naar info@werkplaatsimmaterieelerfgoed.be t.a.v. Kia Tsakiridis.
- Meer informatie over de functie-inhoud kan je bekomen via info@werkplaatsimmaterieelerfgoed.be. Een eerste selectie vindt plaats op basis van de ingestuurde cv’s. De kandidaten die in aanmerking komen worden uitgenodigd voor een schriftelijke opdracht en gesprek.
- Sollicitatiegesprekken zullen plaatsvinden in de week van 14 september 2020.
- Werkplaats immaterieel erfgoed voert een gelijke kansen- en diversiteitsbeleid.
foto:© Tine Van de Vel