JONG GELEERD IS OUD GEDAAN: EEN PELOTONNETJE VAN KLEUTERTJES IN DE BLOEMENSTOET

Register van Inspirerende Voorbeelden

De Bloemencorso van Ternat is één van de oudste corso’s in ons land. Tijdens een lokaal traject 'Buurten met erfgoed' ging basisschool GO Horizon aan de slag met het erfgoed van de bloemencorso. Door kinderen te laten kennis maken met het lokale immaterieel erfgoed werkt de erfgoedgemeenschap aan verjonging. Het initiatief werd in 2022 genomineerd voor het Register van inspirerende voorbeelden voor het borgen van immaterieel erfgoed, en door de Vlaamse minister van Cultuur voor drie jaar op het Register geplaatst.

Wat & Hoe 

De Bloemencorso van Ternat is de op één na oudste corso in Vlaanderen en bovendien ook de enige voorjaarscorso. Aangezien klassieke corsobloemen in die periode van het jaar nog niet voorhanden zijn, is het voor de bouwers een dure aangelegenheid die ook nog eens een aparte techniek vergt om de (veelal) snijbloemen te verwerken. Daardoor neemt het aantal groepen de laatste jaren af en veroudert het deelnemersveld. 

Tijdens een lokaal traject 'Buurten met erfgoed', dat ondersteund werd door Erfgoedcel ZENDER, werkte GO! basisschool Horizon actief mee aan de bloemencorso. De kleutertjes van de 3de kleuterklas versierden hun fietsjes met bloemen. Traditioneel rijden er immers ook versierde fietsen mee in de corso. De leerkrachten lieten zich bijstaan door enkele ervaren corsobouwers. 

Dit inspirerend initiatief is een mooie samenwerking tussen de school, de lokale erfgoedcel en de organisatie van de bloemencorso. Het brengt een lokale traditie tot in de klas en verbindt erfgoed met onderwijs. Een hele nieuwe generatie komt met het erfgoed in contact en er ontstaan nieuwe herinneringen. Ook ouders die niet opgroeiden met de traditie leren de corso kennen. Op die manier houdt de school mee de erfgoedgemeenschap van vandaag en morgen in stand.

Waarin zit volgens u de kracht van uw initiatieven? 

Conny en Anneleen (GO! Horizon): Tijdens ‘Buurten met Erfgoed’ kwamen we in contact met de erfgoedgemeenschap rond de corso. We nodigden de beoefenaars van het erfgoed uit in de klas. Zo konden ze hun passie voor de praktijk doorgeven aan de kinderen. Dat klasbezoek was een grote meerwaarde want de erfgoedvrijwilligers zijn echte ambassadeurs van hun praktijk. 

Conny: Door jonge kinderen warm te maken voor de corso zorgden we dat er een belangrijk zaadje werd geplant. Kinderen die vorig jaar deelnamen, willen dit jaar opnieuw meedoen. Een nieuwe generatie ‘corsisten’ staat dus op. 

Anneleen: Uit de reacties van het publiek sprak veel waardering, ook voor onze inspanningen als leerkracht. De glimlachen en lof die we langs het parcours kregen, maakten alles de moeite waard. 

Wat is uw gouden raad voor anderen? 

Conny en Anneleen: Ons advies: “Niet te veel twijfelen, gewoon doen”. Al doende leer je waar de valkuilen zitten. Ook wij moeten als leerkracht nog groeien in de traditie. Probeer zoveel mogelijk op voorhand te maken en uit te denken. 

Anneleen: Dit jaar stemmen we het schoolfeest en onze deelname aan de corso op elkaar af. Zo kunnen onze inspanningen maximaal renderen en leven de kinderen echt naar de bloemenstoet toe. 

Conny: Werk je met kinderen, voorzie dan een klein cadeautje. Een kinderhand is gauw gevuld. Kinderen zetten zich graag in en een klein cadeautje maakt het voor hen nog extra speciaal.  

Onderneemt u nog andere acties waar u trots op bent? Of heeft u plannen voor andere acties waar u naar uit kijkt? 

Hilke (Erfgoedcel ZENDER): Als regionale dienstverlener blijven we inzetten op ‘Buurten met Erfgoed’. Zo hopen we ook in andere steden en gemeenten de nodige zaadjes te planten en mensen aan te moedigen om met het lokale immaterieel erfgoed aan de slag te gaan. Door in te zetten op kinderen ondersteunen we niet enkel toekomstige erfgoedvrijwilligers; we krijgen ook mooie inzichten in hoe kinderen naar het erfgoed kijken. Een tekening, een gedichtje … het plaatst alles meteen in een waardevol – soms zelfs ander – perspectief. 

Conny Lievens en Anneleen Ghyoot voor GO! Basisschool Horizon 

Hilke Arijns voor Erfgoedcel ZENDER (Cultuurregio Pajottenland & Zennevallei) 

Voorbeeldacties: zo geven mensen immaterieel erfgoed toekomst