Platbroden bakken bij STEM-educatie: leren met MASTICH

20 juni 2022

Hoe geef je wiskundeles met kantklossen? Wat kan het maken van Libanees platbrood bijbrengen in een les fysica? Eind april verwelkomde Campus Comenius in Koekelberg in Brussel tien studenten uit het Lyceum Agio Antoniou te Cyprus. Tijdens deze uitwisseling ontdekten de jongeren vanuit onze hoofdstad hoe je immaterieel erfgoed kan integreren in STEM-educatie (science, technology, engineering, and mathematics).

Wiskundige vraagstukken kun je losrukken van de klassieke schoolbank. Leren en ontcijferen kan ook in de praktijk, en waarom dan niet een immaterieel-erfgoedpraktijk? In Cyprus krijgen de leerlingen wiskundeles over Lefkaritika, ook Lefkara kantwerk genoemd. Probeer maar eens een rechte hoek te meten in dit geborduurde handwerk! En terwijl de leerlingen dit uitknobbelen, ontmoeten ze de oudere generatie bij wie de kennis van deze ambacht in de handen zit.

MASTICH 

Deze uitwisseling van kennis en ontdekking is waar het UNESCO-EU project Teaching and learning with living heritage naar streefde. Toen dat project in 2021 afliep, namen leerkracht wiskunde en fysica Rembert Jonckheere, leerkracht biologie Maaike Pyck en leerkracht Olympia Orfanidou het initiatief om MASTICH (Mathematics and Science through Intangible Cultural Heritage) op te richten. Zij zetten het werk voort om immaterieel erfgoed een plek te geven in het curriculum van scholen. “Wiskunde is overal, en de mogelijkheden zijn oneindig!” enthousiasmeert Olympia.
 

Kantklossen in Brugge en bosbaden in Brussel

Het project van de drie leerkrachten gaat niet alleen over STEM educatie, maar is ook sterk gericht op intercultureel leren. Tijdens de lente kwam een groep jongeren uit Cyprus naar Brussel om dit te ervaren. Ze werden ondergedompeld in een gevarieerd programma waar ze naast het bakken van Libanees brood en Brugs kantklossen, ook leerden ijzer smeden en manden weven. Ze maakten kennis met de kunst van het bosbaden en kruidengeneeskunde. De activiteiten vervolgens werden vertaald naar wetenschappelijke en wiskundige vraagstukken.

Aan de uitwerking van het programma nam ook Werkplaats immaterieel erfgoed deel om het project in contact te brengen met allerlei levende erfgoedpraktijken en beoefenaars. Daarnaast leidde Jorijn Neyrinck van de Werkplaats de uitwisselingsweek in. In Campus Comenius duidde ze het doel van het project binnen de wereldwijde inzet van UNESCO om immaterieel erfgoed te borgen en toekomst te geven, bijvoorbeeld ook via educatie en de verbinding met onderwijs.

De leerkrachten van het MASTICH-project werken momenteel aan een handleiding om de opgedane kennis te kunnen delen met leerkrachten uit andere landen. Je kan alvast een kijkje nemen op hun Facebookpagina om de activiteiten op te volgen.

De studenten bakken platbroden bij La Fourna in Anderlecht

De studenten worden ondergedompeld in het bosbaden.

De studenten ontdekken meer over kruidengeneeskunde.

studenten bakken platbroden bij La Fourna, i.k.v. MASTICH door Lucas Denuwelaere i.o.v. Werkplaats immaterieel erfgoed