Historische achttiende-eeuwse musettes: onderzoeken, restaureren en bespelen

Bart Van Troyen is al sinds zijn dertiende gefascineerd door doedelzakken. Hij studeerde muziek en leerde zo ook de musette kennen. Dit instrument is het meest verfijnde zusje uit de doedelzakfamilie. Het van oorsprong Franse instrument werd tijdens de barok voornamelijk door de adel bespeeld. Het instrument genoot veel aanzien aan het Franse hof en werd vervaardigd uit luxueuze materialen zoals ivoor, ebbenhout, zijde en zilver.

Barts interesse in musettes brachten hem bij Remy Dubois. De nu 79-jarige Remy zette al in 1965 zijn eerste stappen als instrumentenbouwer en vanaf de jaren 70 startte hij ook met het bouwen en herstellen van musettes. Dankzij Remy’s inzet waren er voor het eerst in twee eeuwen weer bespeelbare musettes. Bart moest enkele jaren aandringen, maar uiteindelijk stemde Remy toe om hem te leren musettes bouwen. Onder Remy’s vleugels nam Barts passie voor het instrument nog meer toe. Nu Bart zelf nieuwe musettes kan maken, wil hij ook leren hoe hij historische exemplaren kan renoveren. Hiervoor klopt hij opnieuw bij Remy aan; een groter expert is immers niet te vinden. Remy bezit een hele bibliotheek aan technische tekeningen van musettes, en heeft al verschillende originele instrumenten nagebouwd. Ook restaureerde hij reeds een vijftiental instrumenten. In een meester-leerlingbeurstraject van 18 maanden leert Bart hoe hij, met de juiste kennis en technieken, originele historische instrumenten kan renoveren en opnieuw bespeelbaar kan maken. Het sluitstuk van het meester-leerlingtraject wordt een tentoonstelling en een barokconcert op een gerestaureerd instrument in het Muziekinstrumentenmuseum (MiM) in Brussel.

Looptijd traject

1 januari 2022 - 30 juni 2023

Domein

Muziek en podiumkunsten