Raag en Taal: Een verdieping in Noord-Indisch klassieke muziek en Pakistaanse Folk

Asad vluchtte uit Pakistan toen de Taliban er muzikanten doodde. Hij kwam in België terecht en verreikt sindsdien ons cultureel landschap met zijn talent en vakmanschap. Asad is een virtuoos in Noord-Indische klassieke muziek. Die muziek wordt traditioneel beoefend in een gebied dat zich uitstrekt over Bangladesh, Noord-India, Pakistan en zelfs Afghanistan.

Net zoals wij in het Westen muziek getheoretiseerd hebben met allerlei harmonische, ritmische en melodische concepten, hebben ze dat in Indië ook gedaan. Klassieke Indische muziek heeft twee fundamentele elementen: raga (uitgesproken als raag) en tala (uitgesproken als taal). De raga is een raamwerk van vaste regels waarbinnen de muzikant improviseert. De tala is een ritmische cyclus van een bepaald aantal tellen. De raga geeft de muzikant een palet om de melodie op te bouwen, terwijl het tala hem een creatief kader biedt voor ritmische improvisatie.

Meesterschap verwerven in de Noord-Indische klassieke muziek is geen sinecure.  De muziek is complex en diepgaand. Niemand in ons land weet er meer over dan Asad. Daarom doet de jonge Belgische gitarist Haroun Iqbal beroep op Asad om hem in te wijden in die muziektraditie. Dankzij een meester-leerlingbeurs kan Haroun 20 maanden bij Asad in de leer gaan. De kennisoverdracht verloopt op traditionele Hindoestaanse wijze. Asad speelt de muziek voor en Haroun speelt die na tot hij alles volledig in de vingers heeft. Asad corrigeert en stuurt bij tot Haroun elke nuance van de raga snapt. Haroun hoopt zijn nieuwverworven kennis te kunnen delen met Vlaamse jongeren met Pakistaanse of Indische roots.

Looptijd traject

1 februari 2023 - 1 oktober 2024

Domein

Muziek en podiumkunsten