Rijtuigbouw in Vlaanderen: een sector in transitie

Koetsen, rijtuigen en karren zien we vandaag niet meer in het straatbeeld. Verschillende van die historische voertuigen worden echter nog gebruikt in stoeten en processies of in de filmindustrie. Om ze gebruiksklaar te houden is er speciale vakkennis nodig. Die kennis is in Vlaanderen steeds moeilijker te vinden. Wie hulp zoekt bij het herstellen van authentieke houten wielen, komt al snel bij het Karrenmuseum terecht. Ook daar hebben ze niet altijd de juiste kennis in huis. Houten wielen produceren is namelijk het moeilijkste onderdeel van de wagenmakerij. De vereiste vaardigheden kun je niet zomaar overal leren. Daarom roepen Dieter Van Mol, collectiebeheerder bij het Karrenmuseum, en Arne Libert, zelfstandig restaurator en praktijkdocent aan de UAntwerpen, de hulp in van Patrick Schroven.

Sinds 1975 runt Patrick een bedrijf dat gespecialiseerd is in het restaureren van historische rijtuigen. Hij krijgt restauratieopdrachten van over heel de wereld. Verschilde koningshuizen mag hij tot zijn cliënteel rekenen. Nu bijna alle wagenwielmakers verdwenen zijn en Patrick zelf met pensioen gaat, wil hij zijn kunde doorgeven aan een volgende generatie. Zo kunnen musea en verzamelaars ook in de toekomst hun kostbare karren en koetsen laten onderhouden.

In een intensief traject van 108 uren leren Arne en Dieter wielen maken met de juiste historische machines, zoals een pennenbank, kopieerfrees en langgatboor. Onder begeleiding van Patrick besteden ze aandacht aan verschillende wielvarianten, en vervaardigen en assembleren ze de diverse onderdelen. Na het leertraject schenkt Patrick zijn machines en materialen voor de wagenmakerij aan het Karrenmuseum. Die krijgen daar een nieuwe toekomst.  

Looptijd traject

14 maart 2023 - 14 maart 2023

Domein

Ambacht, vakmanschap en techniek