Zo goed voelt immaterieel erfgoed!
Zag jij één van onze posters verschijnen in het station?
Kende jij immaterieel erfgoed al voor je op deze website terecht kwam? Nee? Dan ben jij niet alleen! Veel mensen hoorden de term nog nooit. Daar brengen we verandering in! Tijdens de zomer zie je in tal van stations, op social media en in het straatbeeld posters die immaterieel erfgoed in de kijker zetten.
Immaterieel erfgoed, dat zijn gebruiken, rituelen, ambachten, vakmanschap, die van generatie op generatie worden doorgegeven. Van de vaardigheden van de kantklosser, tot virtuositeit van de vioolspeler en van het organiseren van een processie tot het inmaken van passata.
En het resultaat van dat alles? Dat kan je horen, ruiken, proeven, voelen en zien, bijvoorbeeld bij de boegbeelden van onze campagne:
- Bij klokkenluidster Veerle uit Roeselare, want zo goed klinkt immaterieel erfgoed!
- Bij Friturist Luc, die je met een heerlijke tipzak friet verlekkert, want zo goed smaakt immaterieel erfgoed!
- Bij strandbloemverkopers Anna en Moyi, want met een beetje verbeelding: zo goed ruikt immaterieel erfgoed!
- Bij Tattoo-artiest Tanne, want zo goed oogt erfgoed!
Wil je het verhaal achter hun immaterieel-erfgoedpraktijk leren kennen? Klik dan op de foto en ontdek het levensverhaal van Tanne, waan je in de frituur van Luc, kom te weten hoe klokken manueel geluid worden en hoe je de allermooiste strandbloemen maakt.
Naast deze vier officiële campagnebeelden zal je ook posters bespeuren in het straatbeeld. De Werkplaats doet een oproep naar alle erfgoedgemeenschappen om het begrip immaterieel erfgoed mee bekend te maken door een gepersonaliseerde poster van hun eigen immaterieel-erfgoedpraktijk aan het raam te hangen.
Wil je de verhalen achter al die immaterieel-erfgoedgemeenschappen en -praktijken ontdekken? Volg ons dan ook op social media (Facebook, Instagram en Linked-In). Aan de hand van leuke foto’s en video’s zetten we al deze praktijken ook in de spotlights. Bovendien gaan Lodewijk Deleu (ikwashier.live) en Luna Nys (LunadiscoversBelgium) met hun camera op pad om immaterieel erfgoed op verschillende manieren in de kijker te zetten.
Wat moet je weten?
- De campagne liep van 3 juni tot 30 september.
- Het aanvragen van een poster was gratis.