Frietjes van het frietkot ... dat spreekt toch voor zich?

Of niet soms? 

Frietjes, het lijkt soms alsof ze zodanig deel uitmaken van de eetcultuur in België, dat we weleens durven vergeten dat de bijhorende frietkoten voortdurend moeten evolueren, door de steeds preciezere regelgeving rond ruimtelijke ordening en hygiëne. Het voortbestaan van de frietkoten en de bijhorende frietkotcultuur is dus niet zo vanzelfsprekend. 

Maar de Frietkotcultuur leeft verder. In 2013 werd de Frietkotraad opgericht. Samen met het Centrum Agrarische Geschiedenis (CAG), zorgen zij voor meer afstemming van communicatie- en sensibiliseringsacties.  

Frituristen blinken uit in het opzetten van laagdrempelige, originele en ludieke acties voor een breed publiek. 

Een greep uit de acties:

Een greep uit de acties:

De Frietkotgazet: om de nationale erkenning van de Frietkotcultuur te vieren, gaf de Frietkotraad een unieke, drietalige Frietkotgazet uit. Meer dan 300 000 exemplaren werden via de frituren verdeeld. Talrijke onderdelen van de Frietkotcultuur kwamen erin aan bod. Zowel muzikaal, beeldend, economisch als -uiteraard- gastronomisch. De Frietkotcultuur als immaterieel erfgoed: de klanten zullen het geweten hebben! 

De website: www.frietkotcultuur.be is een nieuwe website, die informatie verzamelt en deelt met alle frietkotliefhebbers. ‘L’union fait la frite’, zo dacht de tweetalige Frietkotraad. Daarom bestaat de website zowel in het Nederlands, als in het Frans, Duits en Engels

De Week van de Friet: Sinds 2000 worden frietjes één week per jaar in de kijker gezet door VLAM vzw (Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing), in samenwerking met de Vlaamse frituristen en aardappelschilbedrijven. Het evenement wakkert de waardering aan voor de frietjes van de frituur en toont dat frituuruitbaters fier mogen zijn over hun beroep. Na Vlaanderen kreeg het initiatief ook in Wallonië en in Brussel navolging. De week van de Friet heeft telkens een thema. In het verleden pakten ze onder meer uit met het frietlied, de ‘Ik ben verzot op mijn frietkote' tattoo, een designerwedstrijd voor puntzakken of frietvorkjes en mini-optredens in frituren. 

Frietlied: Vlaanderens frietlied kreeg een update in 2016. In Franstalig België gaan bekende chansonniers aan de slag. Le Grand Jojo brengt een ‘Hymne à la Frite’ in 2015. Jean-Luc Fonck, bekend humorist, componeert in 2016 de: ‘One-two-fritkot-hit’. 

Met reclamespots voor tv en internet weten de organisatoren telkens weer het publiek te bespelen. Zo bijvoorbeeld rond het thema: ‘Iedereen verdient een frietje van de frituur’. Zelfs frietjes van de frituur zijn niet voor iedereen even bereikbaar. Denk maar aan mensen die in nachtploegen werken of de bewoners van een rustoord, zo maakte deze spot duidelijk. Op de campagnewebsite kon je ook iemand nomineren die een frietje van de frituur verdient maar er door omstandigheden geen kan eten. Winnaars werden verrast met lekkere frietjes. Een andere campagne zet het gevoel van thuiskomen centraal: ‘Wat wil jij eten als je thuiskomt uit het buitenland? Juist ja, frietjes van je favoriete frituur!’. Tijdens de Week van de Friet worden er weer grenscontroles ingevoerd. Alle Belgische wagens worden streng gecontroleerd op 'een hongerke'. De Frietbrigade patrouilleert de hele week langs de grenzen van ons land. 

Voorbeeldacties: zo geven mensen immaterieel erfgoed toekomst