Een vernieuwd Reglement voor de officiële Inventaris Vlaanderen

1 februari 2019
Om het inventariseren van erfgoed en de zorg ervoor te stimuleren voorziet de Vlaamse overheid niet alleen de website immaterieelerfgoed.be. Ze zet sinds 2008 ook een officiële Inventaris Vlaanderen van het Immaterieel Cultureel Erfgoed op. Achter dit immaterieel erfgoed staan vele betrokkenen die de praktijk uitvoeren en zich engageren voor een duurzame erfgoedzorg. Na 10 jaar Inventaris Vlaanderen maakte het Departement Cultuur, Jeugd en Media recent een vernieuwd Reglement bekend. Het Reglement biedt een kader voor wie een aanvraag wil indienen voor opname op de Inventaris.

Grote vernieuwing is dat de Inventaris Vlaanderen er een zogenaamd Register van inspirerende voorbeelden rond het borgen van immaterieel cultureel erfgoed bijkrijgt. Eenmaal per jaar zal het Departement CJM een oproep lanceren waarbij iedereen inspirerende praktijken kan nomineren. Met dit Register wil de overheid nóg meer mensen inspireren en stimuleren tot de zorg voor immaterieel erfgoed. 

 

Voor de Inventaris zelf, kan al wie zich actief wil inzetten om immaterieel erfgoed bewust door te geven en te borgen nog altijd een aanvraag indienen. Met nieuwe indiendata: 15 april en 15 oktober! De procedure werd vereenvoudigd: een aanvraag indienen doe je nu a.d.h.v. een concrete vragenlijst. Een overzicht van de vragen vind je hier. Als je een aanvraag indient, verklaar je je ook akkoord met de ethische principes

 

Staat je erfgoed al op de Inventaris? Dan rapporteer je vanaf nu om de twee jaar i.p.v. jaarlijks. De rapportering gebeurt nog steeds via immaterieelerfgoed.be, maar ook dit werd vereenvoudigd door het werken met een vaste vragenlijst. Let op: ook de deadline voor rapportering is 15 oktober, met een eerste rapportering in 2019. Een persoonlijke uitnodiging voor een infosessie dit voorjaar volgt.

 

MEER INFO OVER HET REGLEMENT EN AANVRAAGPROCEDURE