Opruimactie van de Ahmadiyya gemeenschap
De Limburgse Ahmadiyya gemeenschap organiseert elke eerste dag van het jaar, op 1 januari, een opruimactie in Herk-de-Stad, Beringen, Genk, Hasselt, Alken en Sint-Truiden. Dergelijke acties houdt de Ahmadiyya gemeenschap wereldwijd. Het kadert binnen hun liefdadigheids insteek, 'reinheid' staat namelijk centraal in de islam. Het is een belangrijke kernwaarde. Proper zijn als persoon, maar ook je huis, de moskee... proper houden, is belangrijk. Ook bij het gebed, vijfmaal per dag, hoort een wassing om ons te presenteren aan God. Een tweede reden dat we de opruimactie doen, is het feit dat het in de islam heel belangrijk is om je land te dienen. Volgens de islam ben je verplicht om het land waarin je woont te dienen. Dit is een kleine symbolische actie om ons land te dienen en proper te houden. Er is niets mooier dan het nieuwe jaar te beginnen en te bidden tot God dat de wereldlijke omstandigheden beter worden. Daarna nemen we samen een ontbijt en vertrekken we richting de plekken, vaak de stations, om de opruimactie uit te voeren.
De opruimactie trekt ook de aandacht van passanten. Soms denken de voorbijgangers dat we een werkstraf moeten uitvoeren. Soms komen voorbijgangers wel even vragen wat we precies doen. Vaak met een woordje van dank! In Beringen is er bijvoorbeeld iemand die al vijf jaar op rij ons warme chocomelk komt brengen! Dat appreciëren we natuurlijk.
De grote kosten worden gedekt door de Ahmadiyya gemeenschap zelf. Maar bijvoorbeeld in Beringen ondersteunen de stedelijke diensten ons. Dat is heel fijn. Maar het coördineren van de acties doen we zelf. Wij zelf zijn de voorzitters van de jongerengemeenschap, bij ons zijn jongeren iedereen onder de veertig.
Het gebruik komt niet enkel voor in Limburg, de Ahmadiyya gemeenschappen in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn veel ouder dan hier, daar vindt het gebruik al langer plaats. Wij zijn een relatief jonge gemeenschap. Ik schat dat onze gemeenschap in Limburg een 500-tal leden telt. De opruimactie wordt enkel gedaan door de mannelijke leden, een 120-tal. De vrouwelijke leden hebben hun eigen acties. Zij bezoeken rusthuizen tijdens de feestdagen. Ze verzamelen kleding of maken cadeaupakketjes voor kerken of asielcentra. In asielcentra maken ze soms eten klaar. Dat zijn ook heel waardevolle initiatieven.
*De Ahmadiyya gemeenschap hoort bij de islam. We leunen dicht aan bij de Soennitische islam. Het grote verschil is dat wij niet wachten op de wederkering van de Messias. In vele religies wordt voorspeld dat er een bepaalde persoon, vaak een reddende Messias, zal terugkomen om orde op zaken te stellen. Wij Ahmadiyya’s geloven dat die persoon er al is geweest, namelijk de profeet Mohammed. Dat is het grote verschil met de klassieke islam, die wel gelooft in een Messias die zal wederkeren. De profeet heeft ook tal van opvolgers: 'kaliefen'. Maar verder loopt ons geloof helemaal gelijk met de islam. Ook voor ons zijn de vijf pijlers van de islam belangrijk. Maar het gezag in de islam is redelijk verspreid. Bij ons Ahmadiyya’s is er één centraal gezag. Deze islamitische strekking is ontstaan aan het einde van de 19e eeuw in India, meer bepaald de regio Punjab. Maar de Ahmadiyya is niet gebonden aan één land of cultuur. We hebben leden van verschillende origine. Met andere woorden; de persoon waar iedereen op wacht is er al en wij volgen hem, want hij is de opvolger van de profeet. De zogenaamde 'vijfde kalief', zijn naam is Mirza Masroor Ahmad en hij woont in Londen. Hij is het centraal gezag.
*Gebaseerd op een interview door Sam Stefani, vormingswerker Avansa Limburg met Adeel en Basaam (11 januari 2024).
*Deze inzending kadert binnen het project Beleving. 100 levende gebruiken en tradities in Limburg. Een initiatief van het Limburgs Volkskundig Genootschap, in samenwerking met ECRU Erfgoed en Erfgoed Haspengouw, Werkplaats immaterieel erfgoed, Openluchtmuseum Bokrijk, Heemkring Vaart, Haspengouw. TV vzw, Academie voor Streekgebonden Gastronomie en AVANSA-Limburg.