Patroontekenen op keramiek
In het proces van patroontekenen op keramiek gebeurt alles met de hand: van het uittekenen van het patroon, het rollen en vormen van de klei, het bedrukken en versieren ervan, tot het bakken en glazuren.
De eerste stap binnen patroontekenen op keramiek is het tekenproces. Een patroon bestaat uit een reproduceerbaar element dat je herhaalt, waardoor het patroon ontstaat. Het patroon wordt uitgedacht, geschetst en uitgetekend met de hand. Een moodboard kan hierbij helpen om tot de eerste inspiratie te komen. Zo kan de kunstenaar conceptueel vertrekken, inspiratie opdoen rond welke elementen, figuren, vormen en kleuren een geheel zouden kunnen worden op keramiek. Vorm en kleur staan hierbij centraal. Het patroon ontwerpen en uittekenen is vaak het meest tijdsintensieve deel en dit bepaalt het stappenplan.
Vervolgens worden de sjablonen gemaakt en uitgesneden en deze maken elk een deel uit van het patroon. Via het maken van een sjabloon is het mogelijk om in kortere tijd het patroon te reproduceren op meerdere tegels. De kleuren worden handmatig op de klei getamponneerd. Alle kleuren, voor dit proces, zijn geproduceerd uit natuurlijke grondstoffen, waardoor de patronen enkel uit natuurlijke kleuren bestaan.
Het bakken van de keramiek is een belangrijke laatste stap. De temperatuur en de duurtijd van het bakken zijn niet alleen cruciaal in het realiseren van keramiek, maar ook voor de kleuren die uiteindelijk verschijnen. De kleuren vóór het bakken zien er altijd anders uit dan na het bakken. De natuurlijke grondstoffen in het glazurenmengsel ondergaan een kleuringsproces naargelang de temperatuur. Hoog ingebakken of laag ingebakken keramiek met éénzelfde kleurmengsel heeft een andere kleur als eindresultaat. Als allerlaatste stap krijgt de keramiek, indien nodig, een laag glazuur en wordt ze voor de laatste keer gebakken.
*Cathy Descamps specialiseert zich in het bedrukken en maken van patroontekeningen op keramiek. In haar studio Lelise gaat Cathy aan de slag met grafiek, techniek en keramiek. Via een beurs van de Vlaamse overheid voor het doorgeven van vakmanschap kwam Cathy in contact met Margot Billiet waar de vonk oversloeg. In het meester-leerling traject begeleidde Margot Billiet als meester een drietal leerlingen met een focus op patronen uitwerken van A tot Z. Cathy bekijkt de mogelijkheid om workshops te geven zodat ze ook anderen kan inspireren.