Variaties op tikkertje

Tikkertje - één van de populairste loopspelletjes - hebben we allemaal gespeeld. Het is een spel dat vaak gespeeld wordt door kinderen op de speelplaats of in de jeugdbeweging. Het basisspel heeft een simpele regel: wie wordt getikt, wordt de tikker. Het komt erop aan zo weinig mogelijk de tikker te zijn en dus zo vlug mogelijk weg te lopen als de tikker eraan komt. Er bestaan heel wat tijd- en regiogebonden varianten. Tikkerspelletjes worden doorgegeven aan de volgende generaties, maar daarnaast zijn kinderen erg inventief om nieuwe spelregels te bedenken. Zo wordt de getikte niet altijd de tikker, maar moet deze een opdrachtje uitvoeren.

  • tikkertje stopcontact: wie getikt is, moet met twee handen in de zij gaan staan, zodat de armen twee gaten vormen (het stopcontact). De overige spelers kunnen hen bevrijden door hun armen in de gaten te steken.
  • tikkertje standbeeld: wie getikt is, moet stil blijven staan. Dit kan in de positie zijn op het moment waarop je getikt werd, een positie volgens een bepaald thema of gewoon een positie naar keuze.
  • Tikkertje kus: wie getikt is, moet de tikker een kusje geven. De eerste keer getikt, is een kusje op de hand, de tweede keer getikt, is een kusje op de wang, de derde keer getikt, is een kusje op de mond.
  • dassenroof of kat en muis: alle spelers maken een staart met een lap stof of een das die ze in hun broek steken. De spelers proberen de staart van de anderen uit hun broek te trekken. Wanneer je staart is afgepakt, val je af. De laatste die met staart overblijft, is de winnaar.
  • tikkertje verhoog(d): tikkertje waarbij de tikker de spelers niet kan tikken als de spelers de grond niet raken. De spelers kunnen vermijden getikt te worden door op een verhoog te staan.
  • tikkertje frame: tikkertje waarbij de tikker de spelers niet kan tikken, wanneer de spelers een V-vorm maken met wijs- en middelvinger.
  • tikkertje ketting of tikkertje slang: wie getikt is, moet samen hand in hand de overige spelers proberen te tikken. Bij een ketting van vier personen, splitst de ketting in twee.
  • tikkertje door de benen: wie getikt is, moet met de benen gespreid staan. De overige spelers kunnen hen bevrijden, door tussen hun benen te kruipen.
  • politie en boef: twee tikkers nemen de rol van politie op zich. Zij moeten de overige spelers, de boeven, in de gevangenis zetten, door ze te tikken. Vrije boeven kunnen de gevangenen bevrijden door ze een high-five te komen geven, maar ze moeten oppassen dat ze zelf niet gepakt worden door de politie.
  • grietenvangertje: deze variant wordt jongens tegen meisjes gespeeld. Wanneer een meisje getikt wordt door een jongen, moet ze naar de gevangenis. Andere meisjes kunnen haar weer vrij tikken. Soms worden de rollen omgedraaid, dan heet het spel knullenvangertje.

Op sites van jeugdbewegingen zoals de Scouts of de Chiro vind je bij de spelideeën verschillende variaties van tikkertje. Mediaraven beheert spelensite.be waar ook verschillende varianten van tikkertje te vinden zijn.

*deze inzending kwam tot stand binnen het project ‘Iedereen Speelt!’ van Speelgoedmuseum Mechelen.

Meisjes spelen tikkertje | © Speelgoedmuseum Mechelen