Processie van Plaisance

De Processie van Plaisance in Geraardsbergen is een feestelijke ommegang ter ere van Sint-Bartholomeus, de patroonheilige van de stad. De processie markeert het begin van de zomerkermis.

Elk jaar wordt het zilveren reliekschrijn van Sint-Bartholomeus op de zondag van of na 24 augustus, zijn feestdag, rondgedragen door de stad. Acht dragers, gekleed in donkerrode stola, dragen afwisselend per vier het schrijn.

De Geraardsbergse reuzen Goliath, Gerarda en Kinneken Baba openen de optocht, gevolgd door een fanfare die het reuzentrio begeleidt met marsmuziek. In de processie is de gemeenschap van Geraardsbergen goed vertegenwoordigd: achter de fanfare stappen de brandweer en tal van Geraadsbergse verenigingen mee. Oorspronkelijk waren het middeleeuwse gilden die deelnamen. Na de Franse revolutie, toen alle gilden afgeschaft werden, namen nieuw opgerichte verenigingen hun rol over. De rij wordt afgesloten door de oudste verenigingen, met als oudste de Koninklijke Rederijkerskamer Sint-Pieter-Vreugd-en-Deugd in 16de eeuwse kledij. Het schrijn wordt voorafgegaan door Concertband Cecilia Geraardsbergen. Ze spelen walsen die passen bij de wiegende tred van het schrijn. Ook het kerk- en het stadsbestuur zijn aanwezig in de ommegang.

Na aankomst op de Markt vormen de deelnemers een erehaag tussen het stadhuis en de Markt. Op de tonen van de populairste wals, Dans la Tranchée van Albert Schmidt, wordt het schrijn weer binnengedragen in de kerk. Hierop zijn alle deelnemers uitgenodigd op het stadhuis voor een receptie. De voorzitters van de verenigingen ontvangen er een symbolische vergoeding voor hun deelname.

Tenslotte trekt het massaal opgekomen volk naar de herbergen op de Markt. In café De Eendracht zorgen de muzikanten van Cecilia voor de nodige ambiance met volksliedjes, marsjes, walsen en kermisliedjes. Deze samenkomst wordt afgesloten met Saint-Saucisse: de oudste drager van het schrijn wordt op een draagberrie als 'Bartholomeus' rondgedragen in het café, terwijl hij stukjes salami gooit in de grabbelende menigte. De ontvelde worstjes refereren aan de marteldood van de apostel, die levend gevild werd.

De processie is doorheen de eeuwen meermaals veranderd en aangepast. De organisatie van de processie is in handen van het stadsbestuur. Na de grote fusie van gemeenten in 1976 werden ook alle deelgemeenten betrokken. Vandaag lopen zo’n duizend deelnemers mee, een veelvoud daarvan komt jaarlijks kijken. Het draagvlak voor de ommegang is bijgevolg groot.

De oorsprong van de processie ligt in het jaar 1515. Toen werden de relieken van de apostel vanuit het kartuizerklooster van het naburige Lierde overgebracht naar de Sint-Bartholomeuskerk van Geraardsbergen. Vanaf dan won de verering van de heilige aan belang.